Chat with us, powered by LiveChat

עיצוב ארונות קודש

הוא נסתר מאחורי הפרוכת, נחבא ושומר על שתיקה. אבל נוכחותו בבית הכנסת, היא שאחראית על קדושת המקום. עם סיום חול המועד של חג הסוכות המבורך הזה, נתחיל לקבל את החג בו התורה יוצאת במלוא הדרה מארון הקודש וחגה עם עמה את שמחת היותה- חג שמחת תורה.

עיצוב ארונות קודש, הוא עיסוק שעדיין לא נברא בעולם המקצועות, אך שייך לאמנים שרכשו לו אהבה מיוחדת, ופיתחו את עצמם בתוך התחום, בכוחות עצמם ובכישרונות בהם חנן אותם הבורא.
"למדתי בעברי אדריכלות ועיצוב פנים. יום אחד ראיתי שמחפשים שרטטת לארונות קודש- שזו נישה מעניינת שרק מי שניכנס לנושא של עיצוב פנים ואדריכלות יכול למצוא בה את עצמו". מספרת לאה פרייליך אדריכלית ומעצבת פנים המתמחה בעיצוב ארונות קודש.

מסתבר, כי רק מי שניכנס לתחום ספציפי, יכול להשתכלל אתו ולהגיע רחוק. וכי מאד קשה להגיע להצלחה גדולה בתחום ספציפי אלא אם כן כבר שוחים בתחום ולומדים איך לשכלל אותו ולהתמיד בו כבפרויקט אישי. מסתבר כי העוסקים בשרטוט תחום מסוים לומד מעבודות דומות של אחרים, מאנשי מקצוע ספציפיים ומפתח שיטה משל עצמם.

מעצבי חלל, מטבחים או חדרי שינה- יש לרוב, אך מעצבי ארונות הקודש בעולם הנם מעטים ביותר, בייחוד כאשר אנו מדברים על עיצוב מעל הסטנדרט המצוי.

"הרבה מהמתכננים עובדים עם נגריות מסוימות. הם מתכננים ארון קודש רגיל וסטנדרטי ושולחים את התכנון לביצוע אצל נגר". מסבירה פרייליך. "בגלל שאני מעצבת פנים אני מתכננת מראש גם את המקום עצמו- קרי בית הכנסת- לארון קודש הספציפי שיתאים לאותה קהילה, סגנון או הזמנה מיוחדת של בעלי המקום או תורם ארון הקודש".

פרייליך עוסקת בעיצוב ארונות קודש כבר למעלה מ11 שנים. עד כה עבדה כשכירה וכיום היא בשלבי פתיחת עסק עצמאי.

"בדרך כלל עיצוב ארון קודש מצריך הרבה הבנה מקדימה על המזמין ועל המקום בו מתכננים להקים אותו. על המעצבת לדעת מהו העיצוב הכולל שהוזמן/מתוכנן/קיים בבית הכנסת. מה העדה ומה סגנון קהל המתפללים. סתם לשם דוגמא, ספרי הקודש של בית כנסת של עדות המזרח גדולים בהרבה מספרי קודש של בית כנסת עדות אשכנז. מה שיצריך דבר ראשון, נפח גדול יותר לארון".

מסתבר כי מלבד הגודל, העיטורים, המיקום, הנישה ואפילו צבע הקירות, חשוב למעצבת ארונות קודש לדעת מה רמת הבטיחות בה חפצים הגבאים ובני הקהילה.

"הרבה מבתי הכנסת עושים ביטוח לבית הכנסת. כי חלילה במקרה של שריפה ארון הקודש והספרים הם בעלי הערך הגדול ביותר מכל חפצי בית הכנסת.

"לכן עליי לדעת האם לתכנן את ארון הקודש עם דלתות רב בריח או פלדה, מתחת לדלתות העץ או לבנות את כל הנישה כמוגנת אש ומוגנת מפריצות. אם המקום בנוי כבר והאדריכל חשב והכין נישה אז מזמינים דלתות רב – בריח או כספת ממש בגודל הרצוי. ואם אין נישה, מוציאים תכנית לכספת ואז או שהלקוח עומד מול האיש כספות או אני".


ארון קודש עוצב ע"י לאה פרייליך בוצע ע"י נגריית פאלוך.

פרייליך מלמדת אותנו כי מלבד כל אלו, יש לקחת בחשבון פרמטרים שונים כמו מדרגות המובילות לארון הקודש. "בדרך כלל ארון קודש לא עומד על הרצפה. הגובה הסטנדרטי מהרצפה הוא בין מדרגה אחת לשלוש מדרגות. לפעמים צריך להכין תכנית לתאורה נכונה על ארון הקודש.

"ומעבר לכך, אני עוסקת בעיצוב ארונות קודש, אך גם בעיצוב פנים ואדריכלות כללית. מה שמביא אותי לא פעם למעורבות בחיפוי בית הכנסת מבנים ומבחוץ ובשאר האלמנטים שארון הקודש הוא חלק משלים של כל התפארת הזו".

אני מנסה להיכנס לראש שלך… בטח יש לך 'עיניים של מעצבת'…

"אם אסתכל כל היום בעיניים של מעצבת, יהיה לי קשה ללכת ברחוב, אז אני משתדלת לעצום עיניים במקומות מסוימים" היא מחייכת.

"לפעמים אני חושבת לעצמי: 'אנשים משפצים את הבית בפאר שבפאר- ואת בית הכנסת שלהם משאירים ככה'? פעם עברתי ליד בית כנסת ששופץ פנימית. אבל החיפוי החיצוני שלו היה ישן ונוראי לעין, בגלל עניינים תקציביים. אמרתי לבעלי שיתקשר למי שאחרי ויגיד שאם יש להם תקציב מינימאלי רק לחומרי הגלם ולפועלים, אני רוצה לעזור קצת בהתנדבות. ככה הם יצרו איתי קשר בחזרה, וליוויתי את השיפוץ החיצוני של המקום, באמת, רק מתוך כאב על המקום הקדוש".

העבודה הכי מעניינת ומחברת שהייתה לך?

"כל עבודה מחברת אותי רגשית… בעבודה שלי לא מדובר במספרים ומילוי טבלאות. תחושת השמחה העמוקה היא דווקא כשאני מצליחה לעזור לאנשים אפילו עם מעט תקציב. לפעמים לא רק הכסף הוא זה שמענה את הכל ולא הוא שנותן לי את הסיפוק. לראות את האנשים מרוצים, ובייחוד מדבר קדוש כמו ארון קודש או עיצוב בית כנסת- זו הרגשה מרוממת".

איך מתחילה הזמנה של ארון קודש?

"אני מתאמת עם אנשי המקצוע- מידות אני מקבלת מאיש מקצוע שאני שולחת. ובדרך כלל כן משתדלת להגיע למקום לפעמים ללקוח יש את כל החומר ואין עניין שאגיע סתם. היו המון בתי כנסת לא בארץ שעיצבתי להם שלחו לי מידות ותמונות שאראה את הסגנון הקיים והאופי של בית הכנסת.

"צריך הרבה פסיכולוגיה כי לעבוד מול לקוחות להבין מה הם רוצים בדרך כלל ארון קודש לא עושים יותר מפעם אחת בחיים.

כשלקוח פונה אליי, מראה לי את תמונות בית הכנסת או שאני מגיעה למקום. מעבר לכך- מספר לי על סגנון העיצוב שחלם עליו. אני מקבלת את המידות פחות או יותר ומעמידה לו כמה אופציות מאד שונות אחת מהשנייה כאשר כולן מתאימות גם לסגנון המתפללים וגם למקום עצמו- סגנון חסידי יהיה יותר כבד, סגנון ליטאי יותר חלק. יש גם סגנון דתי לאומי, סגנון מודרני סגנון ספרדי ועוד.

השלב השני- הם מצביעים לי על משהו מסוים שהם אהבו מתוך כמה וכמה אופציות. לא חייב שהדוגמא היא תהיה דוגמת הארון- אני יכולה לשלב את מה שהם ראו מכמה ארונות עם טעם ופרופורציה או לשנות לגמריי לפי רעיון אישי של הלקוח.

"אחר כך מתחילים לרדת לפרטים כמו גילופים ועוד אלו פרטים שאני לא מדברת עליהם בתחילת הדרך, כי חשוב לי קודם שיאהבו את הקווים הכללים. ואז מגלים שאחד אוהב עם שבטים אחד מעדיף בלי אלמנטים מוגדרים אלא סתם פרחים ואחר בכלל מעדיף מראה חלק בלי כל גילוף. ואז כשהלקוח מרוצה מכל הבחינות- אני מעבירה לנגר והנגר יוצר איתי קשר לפרטים הקטנים".

בבניית ארון קודש, עובדים רק עם נגרי עץ?

"מתכות למיניהם כמעט לא יוצא לי לשלב, למרות שיש כאלו שאוהבים. היום את ארונות הקודש עושים מעץ למרות שגם ארונות קודש באבן עיצבתי".

"גם בעיצוב דירות, גם השמים הם לא הגבול…. ובמיוחד בארונות קודש! אם אדם הגיע אליי, זה בגלל שהוא רוצה שהארון קודש שלו לא יהיה פשוט כמו ארון מטבח. אין משהו שעומד בפני הרצון וכמעט לא קיים משהו שאי אפשר לייצר".


חיפוי תקרת בית כנסת, עוצב ע"י לאה פרייליך.

אין גודל סטנדט לארון קודש?

"אין. בכל מקום הגודל שונה. יש דוגמאות שונות לחלוטין. יש כאלו שרוצים משהו שהוא בדיוק כמו של מישהו אחר אבל אני אוהבת לתת לכל אחד הקו המיוחד שלו גם אם מישהו יבקש משהו של אחר אני אשנה קצת כדי שללקוח יהיה קו משלו.

"בבתי כנסת קטנים, כמו קרוואנים, אפשר לייצר כמה ארונות קודש אותו דבר. אך כשמדובר בארונות קודש גדולים לכל אחד מימדים אחרים והפרופורציה משתנה.

הארון הכי גדול שעשית?

"ארון ענק ענק מאבן שהייתי צריכה להתעסק לגביו עם מהנדסים. זה היה הפרויקט הכי גדול שהגיע אליי. הוא לקח לנו בעבודת צוות עבודה של חמש שנים.

חוץ מזה עיצבתי ארון קודש לישיבת ליקווד בגייטהסד, וכן יש עבודות שהייתי שותפה להם בעיצוב ארונות קודש לכל החסידויות הכי גדולות בעולם. סאטמר- בכל מני נקודות בעולם, חסידות גור ועוד".

הייתי רוצה לדבר איתך על ארונות קודש ידועים.
למשל ארון הקודש של בעלזא, יכולה להגיד לך שכשראיתי אותו ממש השתוממתי רק מלתאר מהפרויקט שקדם לו…

"אכן השקיעו שם המון כסף. הסדר גודל של הבניין בכלל- שהוא ענק ויוקרתי. זה מקום מושקע כשלעצמו… מאז עוד הרבה ארונות קודש יוצרו לא פחות גדולים ממנו".

וארון הזהב של פונביז'?

"ארון הקודש של פונביז' הוא ארון עתיק שהגיע מאיטליה אחרי השואה. יש חיקויים לו בשתי בתי כנסת אחד באמריקה ואחד דווקא בירושלים במנחת יצחק.

"זה ארון עם המון פרטים ושירטוט של דבר כזה לוקח הרבה זמן. רק הוצאת תכנית העבודה, יכולה לקחת כמה חודשים"…

אם אדם פרטי רוצה לבנות בית כנסת הוא מגיע אליך עוד לפני תכנון בית הכנסת?

"יהודי שמעוניין לבנות בית כנסת- יכול להגיע אליי כשיש לו תכניות אדריכליות של שרטוט המבנה בלי הפנים. רצוי להגיע אליי עוד לפני שלב בניה כדי שאתן טיפים מנקודת מבטי, ובמיוחד לנראות של ארון הקודש. לפעמים אדריכלים לא מתעסקים דווקא בבתי כנסת ולא לוקחים בחשבון לא את המדרגות ולא את הנישה בגודל הנכון והרצוי ואז זה תופס המון שטח מבית הכנסת שכבר נבנה אבל לא קבל את הנישה בתכנון.
"לפעמים 2 מטר ברוחב בית הכנסת יכולים להילקח אם לא לוקחים את הפרטים האלו בחשבון בתכנון מוקדם".


ארון קודש ברוסיה עוצב ע"י לאה פרייליך.


ארון קודש, עוצב ע"י לאה פרייליך

את מלווה גם את הביצוע בפועל?

"אני מכינה את התכנית ושולחת את הלקוח לאנשי מקצוע שנראים לי מתאימים או שהאנשים עצמם הולכים לבדוק לפי מחיר או קריטריונים אחרים שנוחים להם.

אני יכולה להמליץ על מקומות שאני מכירה- שיתנו עבודה טובה. אבל צריך לקחת בחשבון שלפעמים יש פערים עצומים במחירים. ופה , בעבודות כאלו, יכול להיות פער של מאה אלף שקל בין אחד לשני. כשנבחר האיש המיישם הוא מדבר איתי ואנחנו עומדים בקשר עד לתוצר המושלם."

עיצוב ארונות קודש