Chat with us, powered by LiveChat

יאללה לעבודה! אבל איזו עבודה בדיוק?…

זהו, תמה לה תקופת “בין הזמנים-החופש הגדול”, כולנו חזרנו לשגרה עד אחרון תלמידי הישיבות והת”תים, דרך ילדי הגנים ובנות התיכונים והסמינרים ועד ההורים העובדים, איש איש במלאכתו אשר המה עושים.
ואם מדברים על עבודה… זה הזמן להעיף מבט על עבודות שהיו ואינן קיימות עוד, ולצדן – על מלאכות שלפני כמה עשורים איש לא שמע עליהן והיום אנשים מתפרנסים מהן יפה.באופן טבעי, רבות מהמלאכות המדוברות הן “עבודת כפיים” שלא נדרשת כיום מכיוון שהיא מתבצעת באמצעות מיכון, באופן תעשייתי וכדומה. הנגרים, הנפחים, החלבנים, חוטב העצים ושואב המים – כל אלה מוכרים יותר ועל כן בחרנו במקצועות מוכרים פחות, ישנים יותר או סתם אזוטריים ומעניינים.

מנקה ארובות – אחת המלאכות הקשות שהתקיימו במשך מאות שנים, הייתה ניקוי הארובות התנורים מהפיח הרב שהצטבר בהן. המעבר לשימוש בגז ובחשמל ייתר את המלאכה הזו לגמרי אך במקומות מסוימים בעולם עדיין אפשר למצוא מנקה ארובות בודד לרפואה.

 

 

מוכר קרח – לפני עידן המקררים החשמליים היו בעלי מקצוע אלה מנסרים קוביות של קרח ומוכרים אותן מדלת לדלת. ה”מקררים” של אז היו למעשה צידניות גדולות שבהן אוחסן המזון עד שהקרח נמס (ואז קנו עוד קובייה…). גם בארץ היו מוכרי קרח, אלא שהוא הופק במפעלים גדולים – אז הפתרון הטכנולוגי כבר הומצא אך המקרר היה יקר מכדי שכל משפחה תרכוש כזה.

 

שעון מעורר- ימי הסליחות כבר כאן, ומסתבר שלא רק השמש היה דופק על התריסים כדי להעיר את האנשים בהשכמה. לפני המצאת השעון המעורר, היה ניתן להזמין “שירות השכמה” והמעורר האנושי היה דופק בדרך כלשהי על החלון כדי להעיר את הישן (לעתים באמצעות זריקת אפונים על החלון!).

 

לקטור – סיפרתם פעם לילדים סיפור לפני השינה? אז גם אתם לקטורים… הלקטורים היו יושבים במפעלים ובמקומות נוספים, ומקריאים בקול את החדשות לפועלים העמלים. היום אם תרצו או לא, לקטורים הם שדרנים וכתבי חדשות, רק בפירמה מתקדמת יותר.

 

אוסף עלוקות – לפני כמה מאות שנים, העלוקות היו “שחקן מרכזי” בתחום הרפואה, כאשר השתמשו בהן להקזת דם לצרכים רפואיים שונים. אוספי העלוקות היו ה”ספקים” של הרופאים.

 

משיט רפסודות – דרך פופולארית מאוד להעברת עצים מהאתר בו נחטבו למקומות מרוחקים, הייתה באמצעות בניית רפסודה ממספר גזעים והשטתה על הנהר עד ליעדה. מה שלא ברור הוא כיצד כל המשיטים חזרו לתחנת המוצא שלהם לאחר שהכלי שהביא אותם ליעדם נשאר שם. ייתכן שזו הסיבה שהמלאכה הזו נעלמה (הם עדיין שם, ממתינים שמישהו ייקח אותם הביתה…).

 

מלבה אש – אנשים אלה היו עובדים בבתי מלאכה של נפחים ותפקידם היה ללבות באמצעות רוח את האש, לה נזקק הנפח לאורך כל שעות העבודה. המלאכה הזו חדלה מלהתקיים לאחר שהתגלה הנזק הגדול שגרם העשן לריאותיהם של המלבים. לידיעת המעשנים של היום.

 

סמי-טכנולוגיה
ההתקדמות הטכנולוגית יצרה לא מעט מקומות עבודה חדשים. שגם הם נעלמו עם השנים – כאשר הטכנולוגיה התקדמה מספיק כדי לייתר גם אותם.

מפעיל מרכזיה – בימיה הראשונים של תעשיית הטלפוניה, השיחה לא הייתה מגיעה ליעדה באופן אוטומטי. תחילה היה מגיע המתקשר למרכזייה, מבקש שיקשרו אותו אל היעד ומפעיל (בדרך כלל מפעילה) הייתה יוצרת את הקשר ומחברת פיזית בין הקווים. בהמשך לא היה צורך לבקש (אך עדיין היה נדרש חיבור פיזי), לאחר מכן זה נשאר בשיחות בינלאומיות בלבד – עד שהפסיק לגמרי.

 

מפעיל מעליות – עוד מקצוע שנוגע בטכנולוגיה. בימיה הראשונים של המעלית המפעילים היו אחראים על כלל ההיבטים בפעולת המעלית: סגירת הדלת, ויסות המשקל, הנעה במהירות המתאימה ועוד. הנוסע לא היה צריך אפילו ללחוץ על הכפתור… פינוק אמיתי!

 

פרנולוג – מקצוע מוזר למדי שהתקיים עד שנות השישים של המאה הקודמת. הפרנולוגים היו מאבחנים אינטליגנציה על פי צורת הראש. בזמנו הם נחשבו בעלי מקצוע מיוחדים שעסקו ב”מדעי הרוח” אולם כאמור, הפרקטיקה הזו אינה קיימת עוד.
היום יש מקצועות דומים כמו אבחון על פי תווי פנים, כתב יד או גלגל העין. אבל זה כבר פיתוח של הדורות האחרונים.

 

 

אורז סרטים – לפני העידן הדיגיטלי, סרטי וידאו היו סרטים אמיתיים לגמרי, ארוזים ומגולגלים בתוך קופסאות קטנות. האורזים היו מגלגלים את הסרטים ומכניסים אותם לקופסאות (גם מצלמות סטילס פעלו עם סרטי צילום). לאחר מכן האריזה הפכה אוטומטית וכיום – מי בכלל יודע למה לסרט קוראים “סרט”…

 

סדר דפוס – מהפכת הדפוס של יוהאן גוטנברג בגרמניה שכללה את טכניקות הדפוס המיושנות והייתה הצעד הראשון בדרך להפיכת הדפוס לפשוט, זול ונגיש. סדר הדפוס היה מסדר אותיות עשויות מעופרת על לוח הסדר – לוח מתכת ייחודי שהותאם לגודלה של מכונת הדפוס. זו הייתה עבודת נמלים שדרשה סבלנות רבה ואם לא די בכך, פעמים רבות עוד האשימו את הסדר – הלא הוא “הבחור הזעצער” – בשגיאות ותקלות (גם כאלה שכלל לא נגרמו בגללו).

 

המקצועות החדשים
כמו לכל מטבע, גם לקידמה הטכנולוגית שני צדדים. היא אמנם “פיטרה” פועלים רבים אך יצרה מקצועות והתמחויות רבות. המפורסמים ביותר הם כמובן המקצועות הטכנולוגיים ה”טהורים”: מפתחים ומתכנתים (מי בשנות החמישים ידע מה זה “מפתח NET.”?), בוני אתרים, מנהלי רשתות ושאר ירקות. גם בבית פרוג אנו מכשירים את המפתחים של הדור הבא שיתמקצעו בפיתוח אפליקציות מתקדמות ופתרונות שונים בסביבת הרשת. הנה פוקוס על כמה מקצועות שאף מנקה ארובות לא שמע עליהם:

מומחה חוויית משתמש – לתכנת זה כבר לא מספיק… גם לבנות אתר אינטרנט ברמות הגבוהות ביותר זה עדיין זה לא זה. מומחי חוויית משתמש הם “מעצבי הפנים” של המרחב הדיגיטלי, והם אחראים לכך שהמשתמש ירגיש בנוח באתר, יבצע בקלות כל פעולה ולמעשה – יגרום לכך שהאתר ישרת את בעליו (עסק או ארגון) בצורה הטובה ביותר.

 

מנהל מדיה חברתית – בעולם של תקשורת פתוחה וישירה עם הצרכן, בעולם שבו כל מותג רוצה להגיע הכי קרוב ל”חברים” שלו, צריך מישהו שיידע להתמודד עם הנושא, ליצור שיח סביב המותג ולנהל אותו. וכן, גם לנווט אותו לכיוונים חיוביים במקרה של משבר תקשורתי.

מומחה בקניין רוחני – רבים מהנכסים כיום הם לא פיזיים. רעיונות, מילים, מסרים, תמונות – כל אלה נגישים ברשת לכל אדם ואפשר לעשות בהם שימוש, לעתים גם ללא רשות. עורכי דין המתמחים בקניין רוחני חיוניים עבור יוצרים מסוגים שונים והם אלה שמגינים עליהם מפני פגיעה בזכויות היוצרים שלהם.

 

דפס 3D – יש לך רעיון למוצר ואתה רוצה לבדוק אותו לפני ייצור המוני? מעוניין ליצור פריט ייחודי כמתנה? יש לנו את בעל המקצוע בדיוק בשבילך! האמת היא שמדפסות 3D הפכו למוצר נגיש אפילו ברמה ביתית, אבל לא כל אחד יודע לעצב מוצרים בעצמו.

מעצב שתלים ורקמות – חוקרים רפואיים מגדלים רקמות אורגניות שיחוללו מהפך אמיתי בתחום הרפואה, עם התאמה אישית של שתלים ו”תיקון” של פציעות שונות ברמה גבוהה. הטכנולוגיה עדיין מתפתחת, והיא עשויה לתפוס תאוצה בשנים הקרובות.

יועץ פסולת – כן, יש אנשים שעושים כסף מזבל… האנושות לא מפסיקה לייצר אשפה, אדרבה – היא מייצרת בכל שנה עוד ועוד כזו. לצד הפסולת האורגנית (קליפות) והלא אורגנית (אריזות פלסטיק שיוצרות כאב ראש לא קטן) ישנה גם פסולת אלקטרונית רבה. את כל זה צריך לנהל ולנתב כראוי, כדי למזער את הפגיעה בכדור הארץ.

 

טכנאי טורבינות רוח – פעם קראו לזה “לופט געשעפט”, היום קוראים לזה אנרגיה ירוקה. העולם לא מפסיק לחפש חלופות לפחם ולנפט ומוצא אותם במשאבים מתכלים חדשים (גז, תירס ועוד) וגם במקורות אחרים כמו שמש ורוח. מומחי טורבינות יידרשו יותר ויותר בשנים הקרובות. מי היה מאמין שתחנות הרוח יזכו לעדנה כזו…

עד כאן לכתבה זו,

ועכשיו, ברשותכם – נלך לעבוד קצת… 🙂

יאללה לעבודה! אבל איזו עבודה בדיוק?…