Chat with us, powered by LiveChat

תלבושת לעסק, או במילים מקצועיות: מיתוג עצמי.

"ירון, תבין שכל היחס המזלזל שאתה נתקל בו, זה מהסטיגמה שנדבקה בך בשנה שעברה, כל הפרשיה שעברת והמאסר.
עכשיו כשהכל ב"ה כבר מאחוריך, הדרך שלך תהא ליצור לעצמך תדמית חדשה של חוזר בתשובה, תדמית חיובית, כלשון חז"ל: "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך",
עד עכשיו הכרת את ההשפעה השלילית של מעשיך, מעשיך ירחקוך, שהמשפחה והחברים התרחקו ממך בגלל השמועות הלא –טובות. עכשיו תתחיל בעז"ה תקופה חדשה של "מעשיך יקרבוך", שהסביבה תכיר עליך שנהפכת לאדם רגוע וטוב לב וכולם יחפצו בקרבתך.
"תודה רבה לך כבוד הרב, המילים שלך מאוד מחזקות אותי" – השיב ירון. "אבל בבקשה, אולי הרב יכול לתת לי עצה איך הם יבינו שהשתנתי ואני אדם אחר, יש לי כזאת סטיגמה שלילית שאף אחד לא מנסה בכלל לתת לי צ'אנס ולבדוק אולי קרה שינוי".
הרב הרהר מעט ואחר שאל: "אולי, אם תסכים, יש לי דבר שיכול להיות פתרון מצוין עבורך", ניצוץ של תקווה ניכר על פניו של ירון שהטה את אוזנו להמשך דברי הרב, "מה דעתך לקנות כובע וחליפה, ולהתלבש כחרדי מן המניין ?"
"אה, אני לא יודע מה לקנות" – הגיב ירון במבוכה
"אין שום בעיה" אמר הרב, אני אתלווה אליך ונלך לקנות עבורך ביגוד חרדי מכף רגל ועד ראש. כך המשפחה והסביבה יבינו שנהפכת לאדם אחר, ולא ישייכו עוד את 'ירון החדש' עם 'ירון' שהכירו עד היום".
לראות את ירון בתלבושת החדשה זה ממש מרגש, גם אותו עצמו התלבושת שכנעה שהוא בן אדם אחר!
כמו שתדמית האדם, נוצרת על ידי מעשים ומובלטת יותר לפי תלבושתו. כך המיתוג של העסק נוצר ע"י פעולות בעסק עצמו, ומשווק לציבור בפרסום.
ה'מיתוג הפרסומי' הינו חבילה שלימה שעוטפת את המוצר או העסק ויוצרת את התדמית החיצונית שלו. החבילה כוללת, שם, סלוגן – שילווה את כל הפרסומים (לדוגמה: זה טוב זה אוסם). שורת מיצוב – (לדוגמה: כלי בית וחומרי בנייה) לוגו, צבעים. מיתוג זה עובר כחוט השני בכל הקמפיינים שעושים עבורו במשך השנים, שזה המסר העיקרי שהם משדרים.
עיקר ההשפעה של חבילה זו הינה על התת- מודע של הלקוח. היא מקטלגת לו בראש תדמית על העסק: אם הוא יוקרתי או זול, איכותי או עממי, בריא, טעים, רמת השירות והאדיבות ועוד.
הליך המיתוג ויצירת התדמית לעסק לא מתחיל בפן הפרסומי, יש הליך של מיתוג לעסק (או המוצר) עצמו. ישנם עסקים מאוד רווחיים שיצרו סביבם הילה מיוחדת ללא השקעה בפרסום, את כל ההשקעה השקיעו בעסק עצמו והשמועה עשתה לה כנפיים לבד. מאפייה יכולה להצליח ללא שלט בפתחה וללא פרסום מודעות כאשר היא משקיעה בראש ובראשונה בטעם של המאפים שלו, ומציעה מחירים כדאיים, יש שמכוונים את העשן היוצא מהתנורים שידיף ריח נעים לרחוב הסמוך. כשמשקיעים בעקביות בכל הפרטים כדי שהלקוחות יצאו מרוצים, מקבלים במשך השנים שם טוב בפי הבריות, לזה נקרא 'מיתוג עצמי'.
יש עסקים שדווקא יגבו מחירים יקרים, כך הם ייצרו לעצמם 'מיתוג' של מקצוענים ויוקרתיים יותר. יש מוכר שמחייך ללקוח עם כניסתו לחנות, פותח עמו בשיחת היכרות קצרה. ונותן ייעוץ מקצועי על המוצרים שמוכר. הוא ממתג את עצמו כ'אדיב ומקצוען'.
ויש את אלו שבכישרון מיוחד יודעים ליזום 'מבצעים מקוריים', למכור 'עוף בשקל', והמוני לקוחות אצים לחטוף לפני שייגמרו העופות. או להוריד מחירים למוצרים מסוימים בלא לעדכן על ההוזלה במדפים רק בקופה הלקוחות גילו שהם הרוויחו. הפעלולים האלה ממתגים את הרשת כהכי זולה ומשתלמת.
לעומת זאת יש מוצרים ועסקים שמצד עצמם הם כלל לא היו מצליחים לחדור לשוק, אפשר לראות זאת בתחום המזון, חברות משקאות וממתקים, שהמוצרים אינם בריאים וגם הטעם לא כל כך מיוחד, בכל אופן הצליחו ליצור סביבם הילה על ידי 'מיתוג פרסומי'.
ברוב העסקים והחברות כדי להגיע להצלחה צריכים להשתמש גם במיתוג עצמי וגם במיתוג פרסומי, מיתוג עצמי – כדי ליצור לקוחות מרוצים שיחזרו לקנות שוב ויספרו על כך לחבריהם, ומיתוג פרסומי -כדי להרחיב את מעגל הלקוחות ולהגיע לקהלים חדשים שללא הפרסום לא ידעו את התועלות שיש בעסק, הפרסום גם מועיל ללקוחות שמכירים את העסק להטמיע בתודעתם את הערכים והתועלות שיש בעסק.
מיתוג פרסומי נכון יושב על המיתוג העסקי ומשדר את אותו מסר. כך המסר ייטמע בתודעת הלקוחות ויועיל, אחרת הפרסום יבלבל אותם ויזיק לתדמית העסק. אם המיתוג נשמע מבטיח וכדאי אך העסק עצמו אינו כך, זה יאכזב את הלקוחות ויאבד את אימונם.
דוד ריזל, קופירייטר ופרסומאי בוגר קורס פרסום במכללת בית פרוג. 

תלבושת לעסק, או במילים מקצועיות: מיתוג עצמי.